تبلیغات
آموزش و پرورش نوین - لزوم تشكیل انجمن ادبی داستان و شعر در مدرسه

لزوم تشكیل انجمن ادبی داستان و شعر در مدرسه

 لزوم تشكیل انجمن ادبی در  مدرسه

تصویر متحرك زیباسازی وب

 اهداف تشكیل انجمن ادبی:
 
 

 

بچه ها در مدرسه معمولا فرایند تفكر را یاد نمی گیرند بلكه نوعی یا انواعی از افكار را آموزش می بینند و به همین جهت قدرت تامل و اندیشه درباره مسایل را ندارند.یكی از

تاثیرات قصه گویی وادار ساختن دانش آموز به تفكر و تامل است كه در پایان یك قصه بطور ناخودآگاه گریبان ذهن او را می گیرد.

    بچه ها زمانیكه قصه ای گفته می شود تمركز حواسدقت و آرامشی خاص دارند كه در عادت دادن آنها به خوب شنیدن  بی تاثیر نیست.قصه گویی و قصه خوانی به سبب ماهیت و كاركرد تربیتی خاصی كه دارد می تواند و باید حضور و نفوذ شایسته خویش را در قلب نظام آموزشی حفظ كند.

     قصه گویی آموزش غیر مستقیم است .پیاژه روان شناس معروف گفته است "هر گاه چیزی را به كودك آموزش می دهیم مانع شده ایم تا او شخصا آن را كشف كند."در قصه گویی نوعی آزادی عمل نشاط صمیمیت و پرهیز از اجبار وجود دارد و به همین سبب دلزدگی و خستگی در فرآیند آموزشی ایجاد نمی كند.افزایش تفکر جمعی و اجتماعی شدن کودکان از دیگر اهداف این انجمن است

 2- اهمیت شعر در تربیت کودکان:

-پرورش تخیل و خلاقیت كودكان

-شعر قوی ترین و کارآمدترین ابزار ارتباطی با کودکان است که می توان از این طریق آموزه های دینی را به کودکان آموزش داد و با تداعی مفاهیم، این آموخته ها را در ذهن فرزندان ماندگار کرد.

شیوه اجرا:

با ثبتنام دانش آموزان علاقه مند و یا منتخب  می توان هر دوهفته یکبار در مدرسه و یا در  انجمن های    ادبی شهر  خود ،تشکل انجمن ادبی مدرسه را بوجود آورد؛

البته در ابتدا باید تبلیغ  لازم  در مدرسه بوجود آید و با حضور مربیان و والدین بطور مقطعی نیز باعت تشویق  دانش آموزان شد.

خود دانش آموزان برتر مدرسه بتدریج  مسئول اجرای انجمن خواهند شد و حس مسئولیت طلبی هم در آنها درخشان خواهد شد.

در هرجلسه شعر و یا داستانی که از قبل مشخص شده ، خوانده می شود و در پایان  دانش آموزان  با تفکر و خلاقیت خود آنرا تحلیل و نقد می کنند تا به فراگیری پند داستان برسند.برگزاری مسابقات داستان نویسی و شعر نویسی هم از دیگر برنامه های انجمن است.دعوت از هنرمندان هم در برنامه هست و نیز برگزاری کارگاه آموزشی. 

 مکان :بهتر است در کتابخانه  مدرسه این مهم انجام شود و از کتابهای مدرسه استفاده شود

 

مخاطبان: 

کلیه گروههای سنی پیش تا کلاس پنجم

 

گروه اول: کلاس 4و5و3 و دوم

 

گروه  دوم: پیش دبستانی و اول .

 اولیا و مربیان <<< نقش تشویقی

البته لازم است این انجمن توسط یکی از اولیا  یا مربیان علاقمند و هنردوست مدیریت و اداره شود و مورد حمایتهای لازم مدیر مدرسه قرار گیرد

توضیح بیشتر:

دکتر روشن، روان شناس عمومی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گفت: در واقع شعر کودک باید از نظر دایره واژگان،فضای عاطفی، استفاده از عناصر زندگی کودکانه، استفاده از تخیل کودکانه، اندیشه و تفکر با مخاطب واقعی در گروه سنی مورد نظر شاعر تناسب داشته باشد.
وی افزود: عناصری مثل زبان تخیل، عاطفه و اندیشه در شعر کودک باید به گونه ای باشد که سادگی شعر را به اختلال نیندازد و در هنگام خواندن باعث توقف ذهن کودک و گشتن به دنبال معنای یک کلمه یا درک یک مفهوم نشود.
وی در خصوص شروع سن شعرخوانی برای کودکان گفت: شعرخوانی برای کودک را باید از دوران جنینی آغاز کرد از همین دوران می توان گوش و هوش کودک را تقویت کرد.
وی تصریح کرد: پرورش توجه و دقت کودک،تفکر منطقی، توجه به حواس پنجگانه، توجه به عناصر حسی موجود در اطراف و غنی سازی دایره واژگان از جمله فواید شعرخوانی برای کودک است.
وی با اشاره به دیگر فواید شعرخوانی برای کودکان خاطر نشان کرد: از دیگر فواید شعرخوانی برای کودکان می توان از کنترل هیجان ها و عواطف، ایجاد زمینه برای تقویت بیان شفاهی و بیان مکتوب تربیت تخیل کودک و در نهایت ارتقای مهارت های حسی و تقویت توانایی ارتباطی کودکان نام برد./ز





موضوع: روشهای ایجاد انگیزه یادگیری، اختصاصی دانش آموزان، از قلم من،
ادامه مطلب
[ 1391/10/3 ] [ 11:35 ق.ظ ] [ ساجدی مدیر وبلاگ ]