تبلیغات
آموزش و پرورش نوین - اهمیت آموزش حفظ محیط زیست به دانش آموزان

اهمیت آموزش حفظ محیط زیست به دانش آموزان


اهمیت آموزش حفظ محیط زیست به دانش آموزان

آیا می دانستید برای ساخت یک تن کاغذ، ۲۴ درخت لازم است؟ برای جلوگیری از قطع بیش از حد درختان چه باید کرد؟ آیا باید قانون جدیدی وضع کرد یا ترویج «اندیشه سبز» موثرتر خواهد بود؟ تغییر آب و هوا، نابودی جنگل ها و افزایش خطرها علیه حیات وحش و تنوع زیستی، کره زمین را تهدید می کند. یکی از روش های موثر در این زمینه، آموزش کودکان در مدرسه است.

ویتنام، قدم های کوچک، تغییرهای بزرگ

برخی از دهکده های شناور ویتنام در فهرست میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، یونسکو قرار دارد و باعث جذب گردشگران از سراسر جهان می شود. این نکته برای اقتصاد محلی سودآور ولی برای اکوسیستم مضر است. طرح های مختلف در مدارس، آگاهی کودکان را افزایش می دهد و آن ها را به حفاظت از طبیعت تشویق می کند.

از خلیج هالونگ در ویتنام سالانه پنج میلیون گردشگر بازدید می کنند. کوئر وان، یکی از بزرگ ترین دهکده های شناور این منطقه است و ۶۰۰ نفر در آن زندگی می کنند. از سال ۲۰۰۹ میلادی، کودکان این دهکده در مورد آب دریا و چگونگی حفاظت از محیط زیست آموزش می بینند.

تانزانیا، حفاظت از حیات وحش

در بعضی قسمت های تانزانیا، حیات وحش از چراندن بیش از حد، شکار و قطع درختان آسیب دیده و این محیط سرسبز را به زمین های بایر تبدیل کرده است.

کودکان ناحیه غرب کلیمانجارو، از سال ۲۰۱۱ میلادی از یک آموزش ویژه در مورد حفاظت از محیط زیست بهره می برند. کمپ نداراکوای یک زمین خصوصی با مساحت یازده هزار هکتار است که در سال ۱۹۹۵ میلادی توسط پیتر جونز باستان شناس خریداری شد. تقریبا یک دهه برای بازسازی این زمین وقت صرف شد.

گردشگران در کمپ نداراکوای، انواع مختلف حیوانات را می توانند در محیط طبیعی زندگیشان ببینند. شوق حفاظت از طبیعت، جونز و گروهش را به آن داشت تا با مدرسه های محلی همکاری کنند و شیوه های نگهداری از طبیعت را آموزش دهند.

ایتالیا، آموزش زمین

آموزش درباره دنیای طبیعت می تواند ثمربخش باشد و بسیاری معتقدند مدارسی که درباره محیط زیست آموزش می دهند، نقش مهمی در تشویق دانش آموزان به اندیشه سبز ایفا می کنند. چچیلیا کاچیوتو، خبرنگار یورونیوز در این مورد با استیو وان مارت، بنیانگذار موسسه آموزش زمین، به گفتگو نشسته است.

استیو وان مارت می گوید: «برنامه ما از سه بخش تشکیل شده است: اول، اینجا از نظر محیط زیست چگونه عمل می کند. دوم، چگونه احساس کنیم که به ما تعلق دارد و فقط در کلاس درس علوم درباره آن صحبت نکنیم، بلکه بیرون بیاییم و آن را حس کنیم. سوم، چگونه شخصا تغییراتی ایجاد کنیم تا تاثیر کمتری بر سیستم زندگی بگذاریم. آموزش محیط زیست موفقیت آمیز نبود چون از ابتدا گفتند: هیچ برنامه آموزشی دقیق در مورد زندگی بر روی زمین ایجاد نمی کنیم. برای علوم، ریاضی، تاریخ و زبان، برنامه بسیار دقیق آموزشی داریم تا نحوه نوشتن و خواندن را بیاموزیم. ولی در زمینه آموزش محیط زیست آنها گفتند این کار را نمی کنیم. آنها بخش های کوچکی از پیام های محیط زیستی را در همه مبحث ها وارد کردند.»

چچیلیا کاچیوتو، خبرنگار یورونیوز: «آیا می توانیم بر روی سیاستمداران حساب کنیم؟»

استیو وان مارت: «سیاستمداران و نخست وزیران و روسای جمهور رهبرند ولی به نظر من راهبری نمی کنند. معتقدم آنها برای این خوبند که انگشتشان را بیرون بیاورند و ببینند باد از کدام جهت می وزد و به جلو بروند و رهبری کنند. همیشه گفته ام به سیاستمداران و نخست وزیران احتیاج نداریم، ما به همسایگانمان نیاز داریم.»

استیو وان مارت در آخر اضافه می کند: «باید بدانیم چه نوع کره زمینی برای آینده می خواهیم و درباره آنچه می کنیم. مردم بعضی وقت ها به من می گویند که آیا باید به عقب برگردیم؟ من به آنها می گویم تا حالا کجا بودید؟ در غار زندگی می کردید؟ البته باید به عقب برگردیم. فکر می کنم سوال این نیست که باید به عقب برگردیم، بلکه تا چه اندازه عقب برویم، با چه سرعتی؟ و چه چیزی با خود برمی داریم؟ یورونیوز 





موضوع: آشنایی با آموزش و پرورش کشورها، روشهای ایجاد انگیزه یادگیری، خبرهای رسانه های جمعی،
ادامه مطلب
[ 1391/12/27 ] [ 06:59 ب.ظ ] [ ساجدی مدیر وبلاگ ]